De senaste dagarna har jag, sådär lite slentrian, råkat läsa en överraskande relevant populärfeministisk bok (det är så himla lätt att störa sig på såna böcker men den här var faktiskt läsvärd i sin enkelhet) samt fått genus till livs både i mejl och bloggar. Igår kväll när jag läst ut boken tog jag mig en funderare och skrev:

Jag har jobbat på tre arbetsplatser i reklamvärlden. Först gjorde jag praktik och frilansade på en erkänd internationell oberoende byrå. Sedan jobbade jag i ett knappt halvår på en av landets största byråer, del i ett gigantiskt nätverk. Nu jobbar jag på en liten men växande internationell byrå.
Jag jobbar som kreatör, och jag har en kreativ partner, Otto, vilket inte torde ha undgått nån som läser den här bloggen.
Jag är kvinna. Otto är man. (Big surprise…)
Vi är alltså ett s k ”gender team”, något som visat sig vara ganska ovanligt.

På den första byrån fanns en handfull andra kreatörer, i team eller ensamgående, av vilka alla var män. Det fanns tre creative directors, som – naturligtvis – var män. Lika självklart var det att alla på accountavdelningen – utom en chef, men han var faktiskt ganska feminin med rosa sockar och ett intresse för manikyr – var kvinnor. Receptionisterna var kvinnor. Vaktmästaren var man. Studion (som jobbar med design) var män. Traffic sköttes av en kvinna. IT var två män.

I reklamvärlden finns ofta en spricka mellan creative och account. Till att börja med har de på alla ställen jag jobbat på suttit på olika våningar. På den här byrån var kreatörerna och studion de ”sköna snubbarna” som spelade hög musik, åt snacks vid skrivbordet och tittade på roliga filmer på youtube. De hade tusen utskrivna bilder på väggarna och skrek till varandra tvärs igenom rummet. Account suckade som storasystrar över de röriga grabbarna, satt vid städade skrivbord, spelade lågmäld musik och hade fina tavlor på väggarna.

Jag var enda tjejen – och yngst – på hela kreatörsvåningen.

Uppdatering: På en annan våning fanns dock en kvinnlig senior-kreatör, som jag glömde bort när jag skrev det här, kanske för att jag inte riktigt visste vad hon hade för roll på den tiden. Men nu gör hon raketkarriär och CD-befordran hänger i luften. Feta shout outs!

Men ett tag jobbade ett helkvinnligt holländskt kreatörsteam hos oss på frilans. Jag vet inte om de var bra eller inte. Jag vet att jag hoppades att de skulle vara bra som fan. Jag tyckte det var lite spännande med ett tjejteam. Jag hade aldrig träffat någon kvinnlig kreatör förut. Men de stannade inte så länge. Den manlige CD:n som jobbade med dem, som var ett erkänt socialt monster, behandlade dem som skit. Jag vet att de frågade om de fick vara med i ett möte och presentera sina idéer för kunden. CD:n sa att de kunde servera kaffe om de prompt ville närvara. Ryktena gick att teamet ofta stod och grät på rökbalkongen.

En gång pratade kontorets två slisk-killar (finans och new business) om min rumpa när jag diskade min lunchlåda. Jag stod precis bredvid dem men de pratade förbi mig, skrattade och kommenterade det faktum att jag hade tajta jeans (då brukade jag oftast ha baggy). Den ena sa att nu kunde han äntligen se the shape of my ass och det var ju inte illa. Den andre sa att man åtminstone kunde skymta mina trosor när jag hade baggy. De tre tjejerna som satt i köket fnissade. Jag tyckte inte det var kul alls och flydde asap.

Jag hade under den här tiden ett förhållande med (den enligt vissa rykten dumma och slampiga) receptionisten som alltid bar urringat. Efter att vi hade hånglat offentligt på kontorets mycket överförfriskade julfest fick hon alla möjliga sorters förslag och frågor som kontorets bög ALDRIG skulle ha fått, inte ens om han INTE varit fyrtio och småful.

När jag och Otto bytte jobb till den stora holländska byrån var kreatörsvåningen återigen dominerad av män. Elva manliga team, två manliga CD:ar och två kvinnliga traffic managers. Jag var såklart fortfarande yngst. Grabbigheten var total. Varken jag eller Otto är särskilt grabbiga, vilket var en av många anledningar till att vi var ganska asociala på det här stället. Våra arbetskamrater pratade entusiastiskt om bikinishoots på Mallorca (vilket inte direkt antyder någon kreativ höjd…) och det var mycket skämt om kvinnor och bögar som fick oss att gapa över att de sades utan ironi, och fråga varandra ”Men ska man inte vara LITE pk?” efter att CD:n gått ut ur vårt kontor.

När vi bytte jobb hamnade vi i en sjukt mycket mindre organisation. Här finns en CD, som är man, en accountkille och en accounttjej, två gender teams (varav vi är ett), manlig planner + studio och kvinnlig reception. Det är med andra ord mycket mer jämnfördelat än på andra ställen eftersom antagonisterna account vs creative inte längre är könsuppdelade. På möten pratar fortfarande männen mycket mer än kvinnorna (undantaget accounttjejen som håller ordning, och när jag och Otto har kreativ review är det övervägande jag som för ordet), men överlag är det en helt annan situation här. Jag vill tro att det inte kommer ändras när vi nyanställer (även om den idag anlända accountpraktikanten är en riktigt typisk accountkvinna).

Man kan prata hur länge som helst om varför kreatörer är män och account är kvinnor men det orkar jag inte gå in på nu. Men jag hoppas, iofs utan belägg haha, att det kan vara på väg mot en utjämning. När jag läser Resumé blir jag i alla fall alltid glad när kvinnliga kreatörer omnämns, och det verkar vara ganska ofta, där i Sverige (men är förmodligen för att jag bara reagerar när jag läser ett kvinnligt namn – männen blir neutrum).

Men ärligt talat… Det här är ett alldeles för roligt jobb med alldeles för bra karriärmöjligheter för att totalt domineras av män. Om det finns någon tjej som läser det här och tycker att det verkar spännande att bli kreatör säger jag bara PEPP PEPP, mejla mig! Haha. Jag menar det fan.

3 Responses to “2007-01-16: Och nu blir det lite genus”

  1. LSM Says:

    Kommentarer till originalposten:

    lisa said…

    jag tycker det verkar skitkul men HUR blir man det? är du utbildad? ska man vara det och med vad? eller måste man jobba sig upp från kaffekokningen?

    17/1/07 09:32

    jag said…

    vanligast är att man går på reklamskola, så enkelt är det. där utbildar man sig oftast till AD eller copywriter. jag kom in i branschen lite på ett bananskal – jag gjorde praktik på en reklambyrå för min utbildning i digitala medier och visste inte riktigt vad jag tackade ja till – men har aldrig ångrat det.

    om du med kaffekokande menar praktik så måste man förmodligen börja med det, men praktik är roligt :)

    17/1/07 09:43

    erik said…

    ajaj, lite illa när feminister (som du och jag) glömmer bort kvinnor – du var inte enda kreatören på XXX, YYY har jobbat som kreatör i 10 år u know..

    pinsaaaaamt

    17/1/07 10:13

    otto said…

    Som den PK-människa jag är bara påpeka att av av de tre byråerna vi jobbat på har det bara funnits en enda mörkhyad kreatör. Inte för jag vet vad jag egentligen vill säga med det. Men ändå.

    17/1/07 10:28

    jag said…

    erik: sant, bra att du påminner mig – men du måste erkänna att jag typ aldrig såg henne när vi var på gamla kontoret och hon satt på nån annan våning. jag hade typ inte ens fattat att hon var kreatör när tjejteamet frilansade hos oss. men feta shout outs till henne – hon gör ju dessutom raketkarriär nu. bra corinna!

    otto: ja men precis!

    17/1/07 10:35

    Anonym said…

    Jag tycker att det är lite konstigt det här med manligt och kvinnligt…

    jag har alltid haft känslan av att det här kreativa skulle vara just ”kvinnligt”. Det kanske är mest för att i min gymnasieklass med medieinriktning dominerades av tjejer?

    är det som med hästar: det är bara tjejer som rider på amatörnivå men bara killar som faktiskt lyckas? (självklart väldigt generaliserat)

    Är det kanske rent av alltid så? tjejer får hålla på tills det går att bli framgångsrik, då tar killarna över?

    17/1/07 14:22

    sofia said…
    men alltså varför SA du inget till de där männen som snackade om din booty? och de där våpen som skrattade åt ‘et? en verbal bitchslap är vad som gäller.

    f.ö; hur fan har man råd med praktik? själv har jag en hyra på 4000 och blir deprimerad om jag inte får shoppa kläder, kaffe och ost varje månad.

    17/1/07 20:11

    Anonym said…

    Angående fredz kommentar så är det väl ungefär samma grej som att kvinnor genom alla tider har lagat maten i hemmet, men det är männen som jobbar som kockar och tjänar pengar på det.

    Jag blev arg av att läsa det här, skulle vilja ta ett snack med alla de idioter du nämnde.

    17/1/07 21:16

    jag said…

    sofia – ja, alltså i efterhand frågar jag mig det också, och hela dan sen bara sprutade jag av ilska och svar-på-tal (och fick åtminstone lite chans till det senare på dagen), men just där och då blev jag helt handlingsförlamad. vill tro att jag skulle säga till idag.

    ang praktik, i amsterdam är det också dyrt att bo, men du får kanske 700-1000 euro i praktiklön om du är på ett fett ställe, och om du har tur kan du håva in csn samtidigt, och dina kollegor med lön bjuder dig förhoppningsvis på öl.

    17/1/07 22:18

    Anonym said…

    jag känner igen mig så mkt att det gör ont i kroppen :) Från den gröna ungdomen när jag och exet jobbade tillsammans som kreatörsteam (fast med teater) och folk i konversationer utgick från att jag var skådespelerska när de fick veta att vi gjorde teater ihop, till praktiken där jag mesade ur totalt och gjorde projektledargrejen för att det är så mkt lättare och mindre anspråksfullt än att förklara att jag är KREATÖR. Fan i helvete för internaliserade könsroller!

    20/1/07 15:43

    Teresa said…

    Öh det var ju jag som skrev förra kommentaren fast för jättelänge sen och så råkade det bli anonymous… Aja, har hittat en tuff sociologisk tidskrift som bara skriver om branding, reklam och konsumtionsmönster – bland annat med en artikel om den könade creative-identiteten. Har inte läst än, så jag vet inte om den e nåt å ha, men det vattnades lite i munnen och så tänkte jag på det här gamla inlägget.

  2. Linda Says:

    Hej!
    Det här kanske låter som en dum fråga, men exakt vad är en kreatörs uppgifter? Och inom vilka områden kan man jobba i. Jag har planer på att ta fram olika ideér till dataspel som barn faktiskt kan lära sig något bra utav. Har en TV produktionsutbildning i bagaget och har jobbat inom media i flera år, men är trött på visstidsanställningar och projekt. Sugen på att plugga copywriterutb istället.

  3. LSM Says:

    Linda! Maila mig på hejlove [at] gmail.com så svarar jag gärna utförligt.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: