My modern vice

lör 16 Jun -07

Web4health.info:

En vanlig uppfattning är att användare av Internet själva kan kontrollera och begränsa användningen. Men att utveckla ett missbruk kan gå mycket fort. […]

  • Jag använder regelbundet internet under längre tid än jag planerat. Ja/Nej.
  • Mina vänner eller min familj klagar ibland över min internetanvändning. Ja/Nej.
  • Arbetet eller skolan blir lidande på grund av mitt internetbeteende. Ja/Nej.
  • Internet hjälper mig att bli av med otrevliga tankar. Ja/Nej.
  • Internet påverkar regelbundet min nattliga sömn. Ja/Nej.
  • Jag säger regelbundet ”bara några minuter till”. Ja/Nej.
  • Jag försöker ibland minska min internetanvändning. Ja/Nej.
  • När jag inte är on-line tänker jag på internet. Ja/Nej.
  • Jag blir irriterad när någon stör mig då jag använder internet. Ja/Nej.
  • Jag känner mig nedstämd och nervös när jag inte surfar på internet. Ja/Nej.

Om du svarat ja på två frågor eller fler bör du fundera över om internet har en allt för stor plats i ditt liv.

Jag svarade nej på två frågor.

5 Responses to “My modern vice”

  1. Mella Says:

    Jag svarade nej på allt förutom ”Jag känner mig nedstämd och nervös när jag inte surfar på internet.”. Måste nog söka hjälp!

  2. christina Says:

    ja
    ja
    ja
    ja
    nej
    nej (jag är för smart för att lura mig)
    ja
    ja
    nej
    nej

    oh well. man kanske kan hitta en bra hjärnskrynklare på nätet.

  3. Mella Says:

    JAG SKREV FEL, svarade ja på allt. :'(

  4. Lisa Says:

    Jag med. Två nej, varav ett var ‘försöker du minska din internetanvändning’…

    Någon gång måste jag berätta teorin om internetadeln för dig.

    Hur var det nu? Internet stole the best years of my life (så så jävla bra var de kanske inte).


  5. ”Internet stole…” – definitivt! ;)

    Det enda som egentligen oroade mig var att jag svarade ja på att jag blir nedstämd och nervös när jag inte surfat på ett tag, och att jag tänker mycket på internet även utanför det.

    Bondade med bloggbundisen Eric igår; han är lika nere med the www som jag är och vi skrattade åt saker som att man nuförtiden kollar datorn det första man gör när man vaknar istället för att kissa. (Det är sant.)


Kommentera

