Inatt jag drömde

fre 22 Jun -07

(Jävligt originell rubrik)

Jag drömde att jag vaknade i en snödriva men inte mindes hur jag hamnat där, förutom att jag blivit avsläppt där av en taxi.
Jag reste mig upp och började gå. Jag hamnade i en sorts loftgång. Jag var på väg till jobbet.
Accountsnubben Plax dök upp och sa ”men herregud, behöver du låna kläder?”
Jag insåg att jag var naken men inlindad i mitt stora täcke. ”Nä det är lugnt,” sa jag men kände mig lite obekväm över faktumet att jag var naken.
Otto kom förbi.
Jag fattade att hela vårt jobb bodde i den här loftgången, som om det var nåt slags internat eller fängelse. ”Men herregud, behöver du låna kläder?” ”Nä det är lugnt,” sa jag och gick vidare.
Jag funderade på om jag blivit drogad och våldtagen och sedan skickad i en taxi till jobbet, eller något sånt. ”Well, the fact that you arrived in a cab KINDA gives it away,” sa Plax menande. Det kändes jobbigt.
Jag hade plötsligt mina egna kläder på mig, jag hade nog hämtat dem hemma hos mig, jag bodde nog också i loftgången.
Jag insåg att jag hade en bebis. Jag visste inte om den var frukten från den eventuella våldtäkten eller inte. Den var en knapp tvärhand lång och den sov fridfullt i byxorna mellan mina ben. Jag undrade om den skulle kvävas där och insåg att det var ett okonventionellt sätt att bära sin bebis på. Alla andras bebisar var stora och ute i friska luften. Jag var en dålig mamma, tänkte jag, som bar bebisan i byxan sådär.
Jag kom fram till ett galler. Det skiljde mig från jobbet.
Jag tog ut bebisen. Hon levde och jag pustade ut.
Jag tänkte på att kompisen jag beefade med sagt att han skulle få en hjärtattack om jag var gravid. Jag tänkte på mailet jag skulle behöva skriva och förklara att jag plötsligt hade en dotter. Vi hade pratat om att single moms nästan aldrig fick ligga och jag undrade om jag inte skulle få ligga längre. Jag ville inte vara single mom men vad kunde jag göra, det var ju mitt lilla barn.
Hon växte framför mina ögon.
Otto och Plax var på andra sidan gallret och retade mig för att jag inte kunde gå till jobbet.
Bebisen växte ännu mer.
Plötsligt var hon min lillasyster, fast med blondare hår.
Hon sa något klokt.
Sen vaknade jag.

2 Responses to “Inatt jag drömde”

  1. Lost in Deutschland Says:

    Wow. Tycker alltid det är så skumt när man vaknar upp efter en sån där dröm och kommer ihåg en massa detaljer. (skummast är när man läser något i drömmen…får mig att fundera på om texten man läst existerar någonstans i verkligheten)Drömmar är ju oftast saker som man på något sätt tänkt/nämnt/sagt tidigare och sen så arkiveras det under natten i huvudet. Säker på att att det går att göra en mycket bra hobby analys av den här drömmen…

  2. Lost in Deutschland Says:

    och kan jag bara få tillägga hur mycket det suger att jobba på midsommarafton när jag inte kan kontakta en enda jävla kund i Sverige. Det suger SÅ jävla mycket.


Kommentera

