Riktig skönhet betyder ljusare hy

tis 26 Jun -07

Så nu har det upptäckts att Unilever – som är företaget bakom varumärket Dove – tvärtemot Doves Real Beauty-budskap marknadsför en produkt för ljusare hy i Mellanöstern med argumentet att det är lättare att nå sitt drömjobb. Det är ju visserligen sant i den värld vi lever i, men opinionen är kritisk till Unilevers dubbelbudskap.

Adpulp via Resumé:

– Har Unilever något ansvar att marknadsföra sina varumärken på ett och samma sätt? Borde domarna i Cannes vakna upp från sina fyllefester och fundera på vad företagen egentligen tror på istället för att bara bestämma om en annons är cool? Finns det något hopp om ett sammanhållet budskap i mode- och skönhetsreklamen?

Jag svarar: Nej. Nej. Nej.

Unilever har inget ”ansvar” att hålla ihop sitt varumärke. De må ha del i ett ”ansvar” för världens skönhetsideal, och nu har de valt att tjäna pengar på det från diametralt motsatta håll under två olika varumärken. Väldigt många stora företag gör det här och fastän det är samma personer som drar in de stora pengarna är det t ex inte samma personer som är ansvariga för varumärkesstrategierna. Det här förtydligar bara att Dove-reklamen naturligtvis också är gjord för att sälja.

De fulla reklamarna i Cannes har inget ansvar för vad ett företag ”egentligen håller på med”. Ett reklampris är till för att objektivt bedöma bra reklam. Ju bättre reklam, desto bättre pris. En löpare som springer världsrekord borde inte diskas för att han sponsras av ett elakt företag. Däremot kan vi ogilla honom eller Dove-reklamen hur mycket vi vill.

Och det sista är ju bara konstigt. Vill vi ha ett ”sammanhållet budskap”? Det känns väldigt totalitärt. Vi kan stifta lagar och regulationer för att undvika diskriminerande eller elaka budskap, sure – men snälla, gör reklamen mer varierad, inte mindre, även i skönhetsindustrin.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: