Reggaefestival del 1

tis 10 Jul -07

Ah zo… Summerjam, Europas största reggaefestival i Köln, Tyskland, för tredje året i rad för mig. Konsertområde på en ö i en sjö och camping på de sluttande stränderna runt sjön. Jag och Sassy och våra tyska vänner sen tidigare; Tysken med koll, Partytysken (med taggen Rism som i Rhythm på tysk engelska – gotta love it), Störiga killen, Nico, Tutti Frutti och alla de andra. Frutti såg vi som vanligt inget av iofs, han satt och rökte och var drängfull på campingen och jag tror inte han var inne på området en enda gång. Störiga killen var inte särskilt störig, det var bara det att han somnade i vår säng – nerspydd av någon annan och nyss renskrubbad av oss – en gång när vi var på tyskfest i D-dorf, och morgonen efter var han störig över att vi blivit sura och kört bort honom. Tysken med koll är världens sötaste och omtänksammaste, har fullt med fula tatueringar och blir Mr Lobster så fort solen tittar fram. Partytysken är konstant berusad, har vissa problem med engelskan men är galet ivrig att förklara alla tyska skämt, och man skrattar både med och åt det lilla livet. Han taggar allt han får lov att tagga och lite till, gärna svenska tjejers festivaltrötta fötter och sitt eget lånade tält.

Jag och Sassy var typ mest förberedda i världshistorien och hade med rullväskan full med Amstel och Mooi Kaap (holländskt öl och vin) och massa mat och godis och ett litet vindtält att hänga i eftersom vårt tält var så litet att våra liggunderlag fick överlappa, och två solstolar osv osv.

Vi kom fram rätt sent på fredag efter en sjukt munter tågresa – hela tåget berättade blondinskämt på tyskholländska och vi fattade typ allt utom poängen men skrattade ändå – men missade både T.O.K. och Israel Vibration, men hade satt upp tältet och knäckt våra första Amstel lagom till tyska nationalhjälten Gentleman. Publiken var crazy och det var gött med drag. Gentleman är lite för mycket ”rasta vibration!” (vuy-bre-shun) på scen för mig, men det är grym musik. Men en tysk artist får gärna prata tyska på mellansnack i Tyskland och inte patois.

Sen dansade vi med Partytysken, dude att han var nöjd när han gick till dancehalltältet med en vackrasvenskaflicka i varje arm och vi whinade som aldrig förr (eller som mest hela tiden, haha) med honom. Och helt out of nowhere skrek plötsligt DJ:n ”…and now, the latest sensation from Stockholm Sweden, Million Stylez!” och jag och Sassy ba ”Wööööö!” för det enda inom dancehallvärlden som jag överhuvudtaget fattat det här året är att här har vi den kanske första svensken med internationellt erkännande i genren, fransk-japanske Million Stylez som är uppväxt i Sverige och har hit it big med låten Miss Fatty. Vi skakade oss svettiga tills jag med min kassa kondis var tvungen att gå ut och få luft och då somnade jag på en trottoarkant till Partytyskens berättelser om sin hiphopuppväxt.

På lördan vaknade vi lagom (ofräscha) efter fem timmars sömn vid niotiden och gick upp för att äta lyxfrukost från rullväskan (skivad limpa, avocado som vi skedade ur med korkskruv, skivad ost, morötter, kakor) i våra solstolar. Partytysken och Frutti hade såklart redan börjat frühschoppen, vilket betyder tidigsupa eller frukostsupa eller nåt sånt, men vi pallade inte bira innan tolv utan drack vatten.

Sedan var vi inne på festivalområdet direkt det öppnade och såg skabanden Los Skalameros (sådär) och The Intensified (A.W.E.S.O.M.E, iaf live! Note to self: tanka), och alltid lika grymma The Slackers, men de var alldeles för New York så publiken fattade typ inte vad de sa. Folk förstår bara tyska och patois där i Köln.

Forts följer.

Uppdatering: Glömde säga att precis innan Gentleman hittade vi en sektbar (ni vet, sekt, typ Tysklands version av champagne som inte är från Champagne) och bara ”Men ååh, hahaha sektbar!” Livets Ord-baren liksom. Och så köpte vi varsitt glas skumpa och sen insåg vi plötsligt det otroligt roliga i det när vi trängde oss framåt i den vilda moshpitten med våra bubbelmuggar högt över huvudena faktiskt utan att spilla. Hallå, reggaefestival-moshpit-champagne!?

2 Responses to “Reggaefestival del 1”

  1. ghaz Says:

    oj, varför har jag aldrig gått och läst på den här bloggen? summerjam i köln, shiat…jag kan typ komma på mig själv vilja åka dit. men lineupen i år var ju fan perfa för min del, mycket nytt. jag är inget head, jag vill ha nytt och jag vill ha dancehall. synd att du missade t.o.k , de är sjukt grymma live!

  2. LSM Says:

    Ja jag såg T.O.K. förra året där, så jävla bra! Kan verkligen live!


Kommentera

