Reggaefestival del 2

ons 11 Jul -07

Otto retar mig för att jag skriver typ ”och sen gjorde jag det här, och sen gick jag på toa, och sen, och sen, och sen” men det skiter jag i, jag skriver som jag vill, det är inte lästvång på mina detaljerade utläggningar.

På stora scenen framåt lördagkvällen var det dags för en av festivalens stora höjdpunkter för oss – TANYA FUCKING STEPHENS. Men hon var sen som en diva och fick sitt gig förkortat på grund av det, och dessutom var hennes röst på för låg volym så man hörde knappt orden. Besvikelse alltså, men att få stå och skriksjunga till It’s a pity är ju underbart whatsoever. Det var tjockt med folk och peppen var i taket inför Sizzla som skulle på direkt efteråt, och vi stod kvar och knödde med några fransmän som ville bjuda oss på Pastice och tyckte det var roligt att vi kunde skrika ”Putain!” (så det gjorde vi såklart. ”Putain! Nique ta mère! Euhm… Sacre Bleu!”).

Sizzla ägde. Sen kom Beenie Man men då pallade vi inte vara kvar i moshpiten utan sprang och hinkade rödvin i räserfart.

Och sen, som final på lördagkvällen, SEAN FUCKING PÅL. Fatta ellä? Tyvärr var han också lite av en besvikelse, men hans dansare var amazing. De hade linne, trosor och knästrumpor och värsta tjocka glänsande muskulösa låren som de flexade och bresade som om det inte fanns någon morgondag. Massa bootyshaking var det såklart också. Efter ett tag slutade jag helt kolla på Sean Pälle (som var lite plufsig och blek och med sina råttsvansflätor platt längs huvudsvålen) och glodde bara beundrande på dansarna med sina fantastiska lår, fast jag skrek och hoppade och shejkade själv också såklart. En tjej bakom mig bara grindade järnet mot mig och det var en frisk fläkt jämfört med alla stånd man känt i rumpan under tidigare konserter (jorå, dancehall har sina sidor) och jag vart värsta på, vände mig om o hälsade och fick en puss på kinden, men sen när giget var slut och jag ba ”Vad händer ikväll då?” (hon var svensk) så ba hon ”Vet inte riktigt” och gled iväg utan ett hejdå.

Sen somnade jag sittande på en filt när vi sällskapssöp med tyskarna. Vi scorade nästan åtta timmars sömn den natten, jag och Sassy, och vaknade i gassande solsken, tog ett dopp i svinkalla sjön och tvättade håret, gick sedan och rullade ner vår rullväska till sjön med solstolarna under armen, köpte kaffe, dukade upp vår lyxiga avocado-frulle (jo asså, torrt bröd med avocado och ost KÄNDES skitlyxigt!) och glassade ett tag. Drog in till området tidigt, jag knäckte nån öl, solen sken med globalwarmingstyrka, vi delade en Long Island Ice Tea, vi satt på Tysken med kolls handduk och sneglade på sextiotalsinspirerade Pepper Pots, och Otentikk Street Brothers och Ohrbooten. Svassade runt lite. Lekte i en klätterställning. Gick tillbaka till campingen, badade lite, kände hur solen började ta, fick sällskap av Tysken och Nico som skyddade sig mot solen i vårt vindtält. Vi satt dödsföraktande kvar och insöp hudcancer och serotonin eller vad det nu är som frigörs av solsken, underbart var det i alla fall efter regniga juni. Jag älskar känslan av sol. När vi väl insåg att solkräm kanske vore en idé hade jag redan bränt näsan och axlarna, fast det märkte jag inte förrän dagen efter.

Sen var det dags för Talib Kweli, som ersatte inställda franska Iam, och han var såklart fantastisk. Har inte lyssnat överdrivet mycket förut även om jag vet att jag skulle gilla honom, så här måste tankas. Och som grand finale var det Anthony B med sin cylinderformade turban och sina ”yagga yagga”. Det är en rätt spännande känsla att vara på en festival där Anthony B är större superstar än Sean Paul, men sure thing det var han, och konserten höll på för evigt och i samma ögonblick den var slut så firades det av alldeles fantastiska fyrverkerier i nattmörkret och tusentals besökare jublade och i samma ögonblick fyrverkerierna slut så brast himlen och det började regna, först lite, sedan allt mer. Vi flydde till campingen och hann precis kasta oss in under vindtältet innan det öste ner.

När jag satte mig ner i min solstol i vindtältet fällde den ihop sig som en mussla runt mig och jag gapfnissade där jag låg dubbelvikt men i mörkret och regnet var det ingen som fattade det, och Nico sträckte fram en spliff i precis samma ögonblick som jag blivit uppäten av min stol och det hela var så absurt. ”Men inte NU!” skrattade jag, och då kom Sassy tillbaka från toan och hon såg min belägenhet och asgarvade och tog kort och hjälpte mig sedan ur stolmonstrets käftar.

Sen slutade det regna och vi söp oss fulla och drog runt längs campingen och blev förolämpade av några fransmän och vid femtiden däckade vi och på måndag morgon var allt öde, bara vi och Tysken med koll var kvar av vårt crew, och vi packade ihop och hittade ett fräscht tält som vi tog med oss hem och fick skjuts av dödströtte skitbakfulle kräftbrände jättesöte Tysken till Düsseldorf där vi kunde hoppa på vårt tåg en halvtimma senare.

2 Responses to “Reggaefestival del 2”

  1. Sassy Says:

    Störiga killen och hans tjej var tydligen kvar tills typ hela campingen var borta, och du glömde partytyskens volter i vindtältet.

  2. Love Sex Money Says:

    Shit var de? Jaha, ser man på.

    Ah, sant! Innan solstolen åt upp mig kastade sig Partytysken med huvudet före i vindtältet – men det hade just blivit flyttat och tältpinnarna var inte i än, så han voltade med tältet nerför sluttningen till allas förtjusning!


Kommentera

