En lycklig, välanpassad, normal tevekväll

sön 15 Jul -07

Jag tittar på teve
Jag tittar på teve
Jag tittar på teve
Jag tittar på teve

(Ebba Grön)

Idag har jag tittat säkert sju timmar på teve (både teveprogram och film). Det är nog lika mycket som resten av året sammanlagt. Jag pratar alltså inte dator utan riktig teve. När jag tittar mycket på teve kommer en känsla av lugn över mig. Man ska nämligen inte ränna runt och göra en massa grejer när man har sin första lediga helg hemma på typ hur länge som helst, och inte heller sitta framför datorn och dumsurfa – man ska titta på teve, och äta nåt onyttigt. För så gör folk.

Idag har jag tittat säkert sju timmar på teve. Jag känner mig normal. Jag känner mig välanpassad. Jag känner mig som man liksom ska vara.

(Och det är här jag skjuter in referensen till Dexos #2 i nedräkningen som alla borde läsa).

Jag har aldrig tittat mycket på teve. Jag har aldrig tittat mycket på film. Jag är inom vissa populärkulturella områden rysligt oallmänbildad. Jotack jag vet nog att det är man bara inte. Men hålet är för stort; det går aldrig att fylla igen när alla andra tittat på teve flera timmar om dan i hela sina liv.

Tiden jag ”borde” ägnat åt att titta på teve har jag väl lagt på andra saker; typ att stava mina engelskaglosor felfritt även på fonetisk skrift när jag var tio år, sexchatta med främlingar i andra länder när jag var tolv, läsa alla sju volymerna i Solzjenitsyns GULAG-arkipelagen när jag var fjorton, skriva egen teater när jag var sjutton osv.

Varför? Var inte en bra film egentligen intressantare än den isrealiske utbytesstudenten Morad i London? Eller åtminstone intressantare än skillnaden mellan th i three och th i mother? Säkert, men som min kusin en gång sa när jag återigen gjort en av mina legendariska somna-mitt-i-filmen-oavsett-hur-bra-den-är-och-vad-klockan-är: Du förstår ju inte video som medium. Nej, kanske inte. Jag har inte riktig ro att sitta och koncentrera mig på den så kallade dumburken. Det är ju för fan skitjobbigt. (Film på datorn däremot; ser jag ensam kan jag skitenkelt swappa och surfa i två minuter tills lugnet sänkt sig och jag fortsätter titta.)

Vilket är ganska intressant, för genom hela livet har jag betraktat mig som någon med motsatsen till koncentrationssvårigheter. Jag växte upp med en ADHD-styvbror och jag spelade med inlevelse rollen av det pluggiga mönsterbarnet. Han hade koncentrationssvårigheter; inte jag – nu däremot kan jag ganska ofta känna av problem att fokusera på en och samma sak, eller ännu värre, flera saker samtidigt. Häromdagen sa Otto på jobbet att han läst nånstans att nästan alla som jobbade kreativt har någon form av ADHD eller koncentrationssvårigheter. ”Inte jag, inte jag, inte jag!” fnissar jag där jag sitter och turbostudsar i stolen, och vår planner bara ”Men look at you!”.

Idag har jag tittat säkert sju välanpassade timmar på teve – men vetefan om jag inte hade lättare att engagera mig i de sju sekunderna jag ägnade åt att googla upp hur en avocadoplanta ser ut.

(Okej, ologisk jämförelse där, men please litterärt grepp hallå?)

3 Responses to “En lycklig, välanpassad, normal tevekväll”

  1. Maja Says:

    Men Hagga… sju välanpassade timmar framför tvn ska varken vara engagerande eller nyttiga. Sju välanpassade tv-timmar ska vara förslöande och gärna lätt fördummande. Efter en heldags slötittande ska man knappt kunna säga vilka program eller filmer man har sett, inte ens om man kollar tv-tidningen. Man ska inte ens veta vilken kanal man tittat på. Slötittande finns enbart till för att låta en hel dag gå utan att göra något vettigt, så att du alla andra dar har orken att göra precis det du gör.

  2. LSM Says:

    Jo men asså jag vet… Och jag vet ju att jag behöver sitta och vara hjärndöd också. Det är ju det som är lite meningen med att titta på teve, och jag är mycket väl medveten om att jag behöver slacka för att orka med. Men för mig kan just teve ibland istället bara bli någonslags ”åh vad duktig jag har varit nu, som pallat sitta kvar här tills det var slut”.

  3. ivan Says:

    har exakt samma ”problem”. vet inte om det beror på rastlöshet eller om jag bara inte kan fokusera så länge. har nog aldrig sett en film nonstop utan att jag måste bryta för msn/wiki/youtube. och tyvärr blir det ju så att man oftast inte ser den där sista halvtimmen för att nån på youtube är duktig på att jonglera.


Kommentera

