Mitt brittiska äventyr

tis 31 Jul -07

Poppojken säger på tunnelbanan in till stan från Heathrow att nu hoppas han fan att han får se Harry Potter i egen hög person när han är i England. Jag menar, han måste ju vara här nånstans. Vi kommer överens om att hålla korkgluggarna (vafan är det för jävla ord?) öppna och tävla om vem som kan spotta den bästa Harry-lookaliken.

Första kvällen letar vi förgäves efter nåt ställe i Soho som inte tar Poppojkens samlade besparingar i inträde, och tillslut frågar vi två brittiska brudar som sitter ner på en bakgata. De tror som alla andra att Poppojken är bög ut i fingerspetsarna och blir förnärmade när vi inte kan svara på om vi vill ha straight or gay, och dessutom upplyser de oss om att det finns inte ett ställe som inte tar hutlöst inträde, vad trodde vi.

Vi hamnar till slut på ett hak med det suspekta namnet ”the O bar” där vi super halvliggande i lädersoffor på övervåningen och leker Jag har aldrig (men det har vi ju alltid, båda två, så det är inte så spännande) när en galen burlesk skapelse kommer fram till vårt bord. Spetsar och fjädrar och svart och rött och framför allt en massa hud, och är det där ett patronbälte av små glas? Ja, hon är en shotsförsäljare och har två flaskor sprit i höfthölster. Vi shottar.

Vi är grymma på tuben men hopplöst efterblivna på att ta bussar. Det kan ha att göra med en ihållande vilja att tro att de går till stället som står på framsidan men herregud, så lätt ska vi inte ha det. Första gången vi skulle hitta till lägenheten tog vi bussen åt fel håll, och efter O-baren när vi ska hem på fyllan tror jag att vi missar vår hållplats och leder ut Poppojken på en timslång vandring i cirklar i Notting Hill innan vi till sist hittar rätt (dude att jag ångrade de höga klackarna då; det var slutet på mitt heelsbärande i London).

Vi turistar på Tate där de visar konst som vi inte förstår, kollar in Buckingham Palace (ser varken drottningen eller Harry) och Big Ben och House of Parliaments och kurdisk festival på Trafalgar Square, och glassar med picknick i Green Park under dagens få soliga timmar.

När kvällen kommer har det börjat ösregna och vi är, precis som fredagkvällen, sjukt trötta efter för lite sömn och dåsigt rödvin. Vi åker in till Piccadilly Circus och livar upp oss, som på fredagkvällen, med varsin kaffe på BK. Latten från gårdagen var lagom sugig, men den här gången vill vi ha max koffein och beställer släta koppar. Och det är typ en jävla PINT av det äckligaste kaffet jag nånsin druckit!

Men man är ju inte den som är den; med skvalpande värmande kaffe i händerna tassar vi utan paraplyer och jackor längs Shaftesbury Avenue för att hitta till Rush, där vi läst att ”gay or straight, guy or gal” kommer ha en fantastisk kväll, och som drar ”flamboyant and chic” klientel. Genomdränkta kommer vi fram och det är fullt av brudar. Inga lipstick lesbians direkt men inga landsortsbutchar heller. (Vad gäller de heterosexuella engelska brudarna var det väldigt mycket hud precis som ryktet säger; skanky tyckte Poppojken, hot tyckte jag.) Vi sveper varsin stor öl och dansar som galningar direkt efteråt i en stekhet källare utan ventilering. Det här på kaffet gör inte min mage en tjänst: när vi tio minuter senare är på väg till nästa ställe (Rush stängde) piper jag: ”Jag måste pissa… och spy tror jag. Men pissa först, annars vet jag inte vad som händer.”

På en bakgata sätter jag fingrarna i halsen och spyr så det står härliga till, medan Poppojken skäms i en garageport. Sen är jag fräschast i stan och vi går in på närmaste klubb, som heter Ghetto och alldeles uppenbart är en bögklubb. Poppojken dricker öl, jag vatten, vi dansar så svetten skvätter och båda två bejakar sina fjolligaste sidor, vi är camp as a row of tents helt enkelt och jag är rätt nöjd med att ses som faghag istället för a piece of meat som Poppojken alldeles uppenbart betraktas som. ALLA älskar honom. Bartendern flörtar som om det var den yttersta dagen. Och Poppojken suger lyckligt i sig blickarna. En grekisk dude tror att han är tjej först men när han fattar att han är kille blir han som förhäxad. De dansar och Poppojken förklarar att han är straight när Greken gör närmanden.
– But I can make out with you, I like making out with guys, säger det lilla livet.
De hånglar. Greken tycker att jag verkar utanför och presenterar mig för sin flatvän. Hon frågar mig hur man dansar till den här musiken egentligen men jag är helt ointresserad av att leka flatgemenskap och säger ”såhär, typ” och svänger på höfterna och klappar i händerna som vilken schlagerbög som helst. Greken tar Poppojken på kuken och Pop börjar känna sig lite illa till mods. Vi smider flyktplaner och går ut för att röka. Greken följer efter och viskar till mig på brittiska:
– There’s no WAY he’s straight!
– But he is.
– No WAY! No WAY!

Den här natten missar vi vår hållplats på riktigt men upptäcker det precis när vi glider förbi, och övertalar chaffisen att släppa oss i en korsning.

Söndagen är vi mest trötta och bakis och går lite promenader och så. När vi inser att loppet med Harry-lookalikes är kört, så vi köper oss varsin Potter i bokform till planet hem.

Tre dar senare känns den här stan som en by och jag saknar folks snygghet, random trevlighet (asså de säger ju ”sorry” om de går in i en!) och underbara brittiska accent.

5 Responses to “Mitt brittiska äventyr”

  1. Denise Says:

    Jahaja. Nasta gang far nog morsan vara med sa att det blir nan ordning pa det hela.

  2. LSM Says:

    Bah!

    Första gången nånstans blir alltid lite random – vi skulle t ex träffat en kompis till en kompis som lovat guida oss till sina favvohak men bangade – och min gästs budget tillät inga ostron direkt.

    Jag hade skitkul, en tonårshelg går inte av för hackor!

    Men visst kommer jag gärna och hälsar på dig och GÖR LONDON, om det är det du insinuerar… ;)

  3. LSM Says:

    PS. Vi drack iaf latte på Kitchen & Pantry. Delish!

  4. Bonker Says:

    Heter det inte Korpgluggar?

  5. jennie Says:

    ni valde ju heeeeelt fel sida av london…öst!


Kommentera

