De unga hippa svenskarna skriver bara med gemener

tis 7 Aug -07

Säkert old news, men det är något jag tänkt på länge.

Jag hade en period när jag också gjorde det för det mesta bara för att det var bekvämt (och jag gör det fortfarande på msn etc), men sen bestämde jag mig helt sonika för att vara cool nog att skita i att vara fräsigt lazy eftersom bara små bokstäver nånstans kändes jääävligt nineties.

Men jag tror att jag kanske gått på en nit.

Om att det var dated alltså.

I och med nytändningen för och vidgandet av communities typ Myspace/Facebook – och naturligtvis bloggens allmänna genomslag – får det temporära tangentknackandet enorma plattformar. Då orkar folk inte trycka in shift.

Men det är far from det enda. I den temporära kommunikationen blir talspråket siamesisk tvilling med snabbskriftsspråket. Då kommer chattstjärnorna från vår ungdom tillbaka men med någon slags knappt märkbar *ironisk touch* (även om de som inte är lika hippa som de unga svenskarna tror ibland att chattstjärnorna snarare visar att man är någon slags fjortis och då kan de bli nervösa). Då kommer förkortningarna vi slängde oss med på icq tillbaka – omg, lol! – och då återuppstår de animerade giffarna, kolla undertecknads bloggheader. Då visar vi subjektiviteten med ALL CAPITALS OCH UTROPSTECKEN TILLS VI TYP DÖR!!!!!!!!!!1!!!!!!!!! Och att engelska halva eller hela meningar slängs in doesn’t even need to be mentioned.

Ville bara säga det. Att jag har tänkt på det. Att det nånstans lite var på väg bort, men har kommit tillbaka med nån slags postironisk nytrendighet. Jag har inget alls emot det – jag kör ju själv med det mesta utom gemenerna om än inkonsekvent – och nya språknischer och/eller sociolekter är ju alltid intressant. For real *nörd*

3 Responses to “De unga hippa svenskarna skriver bara med gemener”

  1. elin Says:

    gud jag fick typ orgasm av det här inlägget. sociolekter liksom! *också nörd*

  2. yfronten Says:

    Jag tycker att det är okej så länge man vet vad man gör och att man kan skillnaden mellan bloggspråk och till exempel jobbansökningar. Tittar ibland på hur gymnasisterna skriver (eftersom jag är gymnasiebibliotekarie) och blir mörkrädd när de inte kan formulera en riktig mening.

  3. Love Sex Money Says:

    Elin – :D

    Ylva – Håller helt med om det, och så är väl fallet med alla subgruppers språk. Inte kan du använda dig av raggarslang från Dals Långed i jobbansökningen heller. Ang att ”ungdomar inte kan formulera sig längre”… förr i tiden var det nog mer klassberoende, kom du från en bildad familj kunde du skriva bildat, gjorde du det inte var det mycket svårare att lära in det – medan det nu kanske är mer av generationsfråga..? Spekulationer.


Kommentera

