En vanlig blekröd tisdag

ons 8 Aug -07

När jag var liten var veckodagarna var så starkt förknippade med färger för mig. Inte nödvändigtvis färger jag hade namn på då – men färger som kändes. Måndag ansiktslöst ljusrosa, tisdag kallt blekröd, onsdag glatt klargul, torsdag förväntansfullt kall grön, fredag helggyllene, lördag lekarnas varma grön, och söndag stillsamt pastellgul med dragning åt beige.

Siffran fyra var preussiskt blå, sex laxrosa, åtta hallonröd och nio småbarnsdiarrébrun. Nio var min hat-siffra. Äckligt, ojämnt arrogant tal med äcklig färg. Ful siffra. Tacka visste jag motsatsen, snälla harmoniska sexan, och glada äventyrliga fyran.

Och åttan; det var Bästisen.

Still is.

Uppdatering: Vadå onsdag idag? Hur skulle jag kunnat veta det?

3 Responses to “En vanlig blekröd tisdag”

  1. ania Says:

    meh! nian är min favorit.
    999999
    snygg, kaxig. ett bra klockslag… min nia är nog cerise.

  2. Linn Says:

    Du, vad lustigt, jag odlar precis ett himla intresse för det här, kolla in – http://www.synestesi.se/ Vet inte varför, men jag tycker det spännande.

  3. Bästisen Says:

    Word.


Kommentera

