Stoner mom (den här är till dig, Herbert Anka)

tor 9 Aug -07

När man bor där jag gör händer det ganska ofta att man får besök av folk man inte riktigt känner. Finns det minsta koppling (ibland så långsökt som att man båda fanns på Qruiser) ska man ses och guidas och kanske kan man också få sova på en soffa någon natt om det finns plats…? Jag tycker om det, det är spännande.

Men det här är inte ett inlägg om de spännande personer jag träffat på det viset. Det här är ett sedelärande inlägg. Alla som hälsar på mig här – som inte hade som direkt syfte att hälsa på mig – har nämligen en sak gemensamt.

Jag kan inte räkna hur många personer jag tagit med till coffeeshop, förklarat hur knarkhandeln går till, sett dem lomma iväg till knarkdisken (jo, det är en separat kassa) medan jag lugnt suttit kvar vid bordet med min koffie verkeerd och väntat på att de med darrande röst skulle lyckas köpa knark alldeles lagligt. Vet inte hur många jag sett komma tillbaka till bordet, oftast två och två, rodnande fnissiga, med en perfekt rundad färdigrullad spliff i sitt karaktäristiska konformade plaströr. Ibland sitter vi kvar tills de är klara, ibland stoppas jointen ner i fickan och sparas till kvällsmaten.

Ibland går det fel förstås. När någon röker White Widow och är utslagen efter fyra bloss, till exempel. Hade en belgare över häromveckan som hade tre minuters sweet high och sen inte alls mådde bra. Det är då the stoner mom in me kommer fram. Lilla vännen, ta det lugnt, det är ingen fara. Här, drick något sött. Ät något sött. Mamma har choklad i väskan, seså, ta en bit. Nu går vi hem. Jag håller dig under armen. Det känns bättre imorrn. Nu har du ju i alla fall gjort stan, eller hur? Till dig, Herbert Anka: stoner mom säger, rök inte White Widow om du inte är pro.

(Pro’s som vet vad de gör kan ignorera hela den här texten.)

Men innan jag blev en rutinerad stoner mom gjorde jag en del misstag. Jag har till exempel övertalat personer två gånger att äta space cake. Vet ni vad? Stoner mom säger, ät inte space cake om du inte är pro. Space cake suger. Om du åker hit, går in på en coffeeshop och ser de mest utsäkta brownies på mörk choklad ligga och locka i kyldisken – fall inte för frestelsen. Stoner mom minns strykande händer över svettiga pannor, stoner mom minns knuten i magen när vänner knappt är kontaktbara, stoner mom minns att ta hand om spyor, svimningar, darrningar, krampanfall och hallisar. Space cake är opålitligt och ett allt-eller-inget-medel. Det lömskaste: det tar flera timmar innan det sätter in.

Igår träffade jag två söta flickor på tågluff som ville ta en kaffe innan de tog nattåget till Rotterdam där de inte riktigt visste vad de skulle göra. De berättade att de ätit varsin bit (!) space cake, inte känt nåt och sen rullat en egen spliff av 11 euros (!) lösvikt. Dyrheten kan bara betyda fin-weed som är stark, en färdigrullad behöver inte kosta mer än typ 3,50; och nu höll de på att komma ner från ruset av spliffen. Men det var ungefär två timmar sen de mumsade rymdkaka.

Det gick helt enkelt inte för sig. Stoner mom fruktade det värsta och var tvungen att rycka in. Visst, kanske skulle det vara det lugnt – men kanske skulle de spy och svimma och tillbringa natten i sina egna kroppsvätskor i en gränd i farliga Roffa. Stoner mom tog med dem hem till sig och parkerade dem i sin egen dubbelsäng, ställde fram spyskål och vattenflaska och söta kakor och klappade dem på huvudena och gick sedan och la sig på en madrass i vardagsrummet.

Det var lugnt och de sov gott hela natten.

Men ingen space cake nästa gång, ber mamma. Herbert…?

5 Responses to “Stoner mom (den här är till dig, Herbert Anka)”

  1. yfronten Says:

    Oj, vilken tur att naiva, kakälskande jag faktiskt lät bli spacecookiesarna när jag var i Ams. på studieresa 1996. Jodå, vi åkte faktiskt dit för att skriva reportage med medialinjen från folkhögskolan. Jag blev lätt bekymrad när jag hörde att större delen av klassen faktiskt provat knarka, fast de aldrig (trodde jag i alla fall) skulle göra det i Sverige. En kille som hade stelopererat ben och mycket starka mediciner satte i sig två cookies och vi trodde han skulle dö sedan. Själv provade jag i stället holländare. Gerard-Jan, åh, fortfarande roligaste namnet jag raggat upp…

  2. M Says:

    Känner mig uppmanad, på grund av mitt förslag till A’dam-träff istället för Göteborgsträff, att påpeka att spacecookies aldrig varit nått för mig. Inte annat knarkigt heller. Och om jag kommer till A. blir det inte för första gången, ej heller huvudsakligen som turist utan för att fira barndomsbästisens 30-årsdag.

  3. Bonker Says:

    Är space cookies samma sak som dream cookies?

    Hade en hysteriskt rolig diskussion med den stora mörka mannen bakom kassan en sen kväll i Amstrdm som gick ut på att vi minsann har dream cakes i sverige också, men där heter de drömmar och bakas av gamla tanter. Det var inte riktigt den bilden han hade av Sverige om man säger så.

  4. LSM Says:

    Y – Gerard-Jan!!! Wow, till och med bättre än Geert (uttalas ”Stjärt”… med lite vilja)

    M – det låter alldeles utmärkt! Då kan vi koncentrera oss på att dricka världens bästa koffie verkeerd och titta på ljusen i vattnet i kanalerna när det regnar och prata med varandra.

    Bonker – haha! Hm, dream cookies har jag aldrig hört men det måste definititvt vara ett annat namn. Jag är absolut inget pro själv, jag bara tar hand om mina små stoner kids.

  5. Herbert Anka Says:

    Vad oändligt fint du har behandlat dina gäster. De flesta skulle väl slängt ut de jävla knarkarna i rännstenen och låst om sig. Herbert gjorde en space oboy en gång. Den fungerade inte, tur var väl kanske det!? Annars har jag bara kört bong och aldrig spliff, usch för cigaretter!


Kommentera

