Men vad skulle det vara bra för?

lör 11 Aug -07

Av en händelse ligger jag och lyssnar på musik och onanerar när Closer med NIN plötsligt spelas och jag måste sätta mig upp, lägga undan vibben och hala fram dattan från hörnet av sängen där den står och jukeboxar. Closer, Nine Inch Nails. I want to fuck you like an animal. Jag kliar mig i huvudet och minns gymnasiet.

Vi hade engelska med en ung trångsynt men rolig brittisk frikyrkopastor som gillade att snacka kroppsbyggande med killarna (fem stycken i vår klass, remember?) och prata om ”sin fruh”. Han var mot sex före äktenskapet, vilket så klart var något kontroversiellt i vår klass av promiskuösa blonda språkbrudar och sexuellt frustrerade sneluggade kulturtjejer (no offense någondera).

En uppgift vi hade var att översätta en låt eller dikt från svenska till engelska och läsa upp den, om vi ville fick vi också spela själva låten. Jag valde att översätta en trasig dikt om kvinnor och död och röda stövlar av Bodil Malmsten, och läsa upp den till NINs Closer. När frikyrkopastorn satt sig tillrätta tryckte jag på play och Trent Reznor väste med all önskvärd tydlighet:

You let me violate you
You let me desecrate you
You let me penetrate you
You let me complicate you
Help me… I broke apart my insides
Help me… I’ve got no soul to sell
Help me… the only thing that works for me
Help me get away from myself,

I wanna fuck you like an animal
I want to feel you from the inside
I want to fuck you like an animal
My whole existence is flawed
You get me closer to God

You can have my isolation…
You can have the hate that it brings
You can have my absence of faith…
You can have my everything

Help me… you tear down my reason
Help me… it’s your sex I can smell
Help me… you make me perfect
Help me become somebody else

Seriöst, NIN måste ju vara böldpest för en frikyrkopastor, loggan skymtar till och med förbi i introt till Truth for Youth (be sure to watch). Vad var det som var så coolt eller viktigt för mig med att låta Trent flåsa ”fuck you like an animal” över hela klassrummet – att håna pastorns tro? (vilket i och för sig vore som att sparka in en öppen lagårdsdörr…) Så onödigt medvetet provocerande.

Vad det än anledningen var förtog det i alla fall helt stämningen i min självbefläckelse – även om jag måste erkänna att jag fortfarande är svag för låten.

2 Responses to “Men vad skulle det vara bra för?”

  1. Bästisen Says:

    Låten tycker jag är klockren, även om den för mig alltid är bakgrundsmusiken till min upptäckt av homoporr :)

    Men iaf, ang inlägget: så moget. Och nu säger jag det, för en gångs skull, oironiskt (är det här ett 00-talsfenomen att ironin gått så långt att man behöver ett ord för när det inte är ironiskt?). Det finns fortfarande folk runt mig (främst Narcissisten, du vet vem jag menar) som inte nått dit, och jag anar därför att vissa helt enkelt aldrig gör det. Narcissisten tycker fortfarande att det är fräckt att provocera bara för provokationen, utan att väcka någon tanke, utan att ha något syfte; hon ser inga problem med att håna någon bara för att man kan. Och vill. Det är bara det att hon inte vågar.
    Och det är väl pudelns kärna – att våga. Att göra sådana där saker var ditt/vårt sätt att hitta oss själva när våra politiska åsikter var en så viktig del av vår personlighet att de i alla lägen var tvunget att vara tydligt synliga på vårt jackslag, på bröstet, på ärmen. Jag tror inte Pastorn tog illa upp, ej heller de andra högarna med folk vi retade upp och provocerade (minns du min gatstensdebatt med Skoltidningsmannen?), för att när man gör det med den sortens glöd vi gjorde, som gymnasieungdomar där engagemanget sitter i hjärtat och bultar och bultar hela tiden, så är det en del av växandet. Inte bara, inte nedlåtande, men jag tycker det spelar roll varför man gör saker.

    För nu sitter du här, med goda åsikter och ser tillbaka på det på ett moget sätt. LSM har nått nästa level i game of life, säger jag – kaching, men det förutsatte att du klarade av labyrintnivån lite tidigare.

    Och det här är för långt för att vara en Comment, eller hur? ^_^;;

  2. LSM Says:

    Jag älskar dina djupa & alldeles för långa kommentarer! Och du har såklart rätt :) Kram!


Kommentera

