Ur dagboken #1

mån 3 Sep -07

Medan jag väntar på att solen ska gå ur moln ramlar jag över ett gammalt tummat dokument på datorn (tummat being very metaforiskt, yes?) som heter ”dagbcitat.doc”, har rubriken ”Mystiska citat ur min dagbok” och innehåller valda citat ur de dagböcker jag skrev från tio till arton års ålder (jo, jag läste igenom allihop efter jag skrivit ut dem och skrev ner det bästa – hybris vem jag?). Det var innan bloggen tog över den funktionen i mitt liv och det var innan jag nådde dagens blygsamma nivå av mänsklig mognad och det är därför otroligt ärligt, självutlämnande och fullständigt hilarious.

Jag förde parallellt med detta en annan vansinnigt tjock dagbok hemma hos min pappa vid namn ”DEPO – Dagbok Eller Privat Område” som räckte i säkert fem år och som jag aldrig gick igenom efter citat… vilket är synd eftersom det är där jag minns guldklimpar i stil med ”Gode Gud, gör så att jag inte är lesbisk”. Jag får leta upp den och ge den postum upprättelse.

Voilà, ett urval från pre-blogg-eran. Alla namn är fingerade men jag har ansträngt mig för att ge dem samma känsla som originalnamnet.

11 år gammal i dagboken Min dagbok.

”Du har varit som en extra själ,
men du har farit, simmat iväg som en säl.
Du och jag va’ som ett,
men nu har du fällt ner din sufflett.”

11 år gammal i dagboken Plum (ja, som i plumpudding och nej, jag visste inte vad det var).

”Jag gillar LINUS! Han är så tjusig (tjusig=söt, snäll, stilig, smart, stark hoppas jag i alla fall, och RAR.)”

12 år gammal i dagboken Reenah Marinah Green.

”Jag vill visa dem att jag faktiskt är en kvinna och inte en imbecill av oidentifierat kön!”

”Jag ligger efter i min naturliga levnadsprocess.”

13 år gammal i dagboken Journal (franska för dagbok, asså).

”Usch jag är så liten och ful. Så ful. Hur kan jag tänka att Catrin är ful, jag får ju titta på mig själv.”

”Jag tror att jag är kär i Universums största tönt, Tommy Andersson i 8B. Han röker och bråkar och är öööh!”

”Här finns bland annat en RÅLÄCKER kille som heter Isak. Tyvärr är han ‘flumtyp’. […] Går omkring i ligistkläder och satanistmärken fast Bro säger att det bara är för att han tycker det är coolt.”

”Tänk om nån våldtar mig nu…”

Fortsättning följer.

10 Responses to “Ur dagboken #1”

  1. elin Says:

    ahahahahahha. klockrent. underbart. fortsätt!

  2. Kaia Says:

    Åh, jag som trodde jag var den enda i världen som döpte sina dagböcker! Haha.

    Och fällt ner sin suflett, vad gull!

  3. Bästisen Says:

    Vilka gamla godingar!! Jag minns fler, skrev du inte upp dem på nätet nån gång under gymnasiet också?

    Och ”efter i sin naturliga levnadsprocess”? Tja, efter vad vi pratade om i förra veckan slits jag mellan att vilja klappa 12-års-du på huvudet och säga ”du är fantastisk, tönta dig inte sådär” och att säga ”word! Du har ingen aning hur illa det är!”.

    Håller annars med Elin: fortsätt, fortsätt. Annars lägger jag upp saker om pipsprängning.

  4. Herbert Anka Says:

    Jag tycker det är fantastiskt att en tolvåring har filosoferat om naturlig levnadsprocess. Vadå före sin tid!?

  5. LSM Says:

    Den naturliga levnadsprocessen är inte mer spännande än att jag tyckte att det naturliga ju vore att jag blev mindre barnslig och mer mogen och tja, fick bröst och sådär så jag kunde upplevas som ”kvinna och inte en imbecill av oidentifierat kön”. Men när jag väl började betraktas som ”kvinna” längtade jag ju bara efter att inte bedömas efter kön. Lätt att vara efterklok!

    Och namnen blir bättre för varje år, vänta bara ;)

    Men Bästisen – nu får jag ju gå in och redigera bort mitt namn i var och varannan kommentar. Är det god ton tycker du? ;)

    Btw, det är en galet vacker orangelila solnedgång över hela himlen här, som inte låter sig fångas på kort.

  6. Matilda Says:

    Haha, skitbra! Speciellt ”tjusig”!

  7. sprutet Says:

    jag minns också att du publicerat det tidigare nånstans, däremot är det sjukt kul =)
    och dumma jag har inte hört av mej än, men jag kan inte komma ifrån för att påhälsa. as usual. sorry =/

  8. elin Says:

    jag döpte också mina dagböcker för övrigt.

  9. Lost in Deutschland Says:

    Jag sparade alla mina dagböcker hos mamma och pappa i garaget en dag när jag skulle plocka upp samlingen upptäckte jag att de flesta av dem hade möglat. Grinade oavbrutet i två timmar. Sparade de mögliga dagböckerna i flera år för jag hade inte mage att slänga dem. Har fortfarande kvar en 5-6 stycken som klarade sig, mina tonårsdagböcker är helt vansinniga med riktigt mycket tonårsångest typ ”jag har inga bröst hur ska någon någonsin kunna bli kär i mig”. Det här inlägget var grymt roligt! (Jag skrev f.ö special arbete om Dagböcker på gymnasiet)

  10. Bästisen Says:

    F’låt – jag har uppenbart svårt med anonymitetsprylen. Jobbar på det! Eller kanske är det bara så att ditt namn bara är ett random pronomen för mig?


Kommentera

