Varannan damernas

ons 12 Sep -07

För ett tag sen skrev jag ett inlägg som hette ”klyschan gör alltid ondare”. Det var nonsens. Det som precis händer, det gör alltid ondare. Just då. Och då försöker jag ofta rättfärdiga att det gör ondare med generaliseringar och teorier. I’m good at that. Hade motsatsen till det inlägget hänt – att tjejen ifråga gjort sig upptagen med en tjej – då hade det väl hetat att det gör alltid ondast, när man blir ersatt av någon som utklassar en på ens egen planhalva.

Men det är svårt att komma ifrån det där med kön – det är så enkelt att falla tillbaka på, oavsett ens teoretiska åsikter i frågan.

Något ganska okonstruktivt som jag just insett att jag ägnar mig åt är någon slags (totalt omedveten) ”varannan damernas”-princip. När jag behöver komma över någon vänder jag mig instinktivt till det andra könet (här kastar vi nämligen ofta sten i glashus, inte minst angående den där klyschan). Sedan jag kom igång på spinnsidan, vilket var åtskilliga år efter startskottet för svärdssidan, är det enkelt att höfta varannan på dem jag haft romantiskt intresse för.

Vi har stockholmskillen med underbara familjen som blev tillsammans med min kompis (de är fortfarande ett lyckligt par peppar peppar och passar bättre än vi nånsin skulle gjort). Statistikpluggande tjejen som spikade att nyårsfester i Göteborg är skiten för att träffa heta donnor från internet – även om jag inte uppfyllde hennes förväntningar IRL. Gitarrspelande Jimpa som fångade mig med hemligheter i toakön som fick det att svindla i magen och som dumpade mig över msn. Receptionisten Schatje med tatuerad eyeliner som jag pratat alldeles för mycket om det sista. Fargo som kom från Amerka och fällde mig som en fura och som jag inte kom över förrän jag såg tolv bilder på honom och hans flickvän – där han hade fruktansvärd frisyr. Paris vars blogg charmade byxorna av mig på nästa nyårsfest i Sveriges framstjärt. Snabb repris Fargo, snabb repris Paris. Och snällsöta Syntluggen, som min förvirrade hjärna så hemskt gärna ville stryka på som en smula manligt tigerbalsam.

Frågan blir då; dög han inte till man att väga upp Paris med sitt korta gästspel, eller kommer jag genast att återgå till att vilja betäcka det täcka könet för att mota Syntluggen i grind?

2 Responses to “Varannan damernas”

  1. Sofia Says:

    Åh vad det är nice att ha dig tillbaks efter di semester!

  2. LSM Says:

    Och åh vad det är najs att vara tillbaka när man får höra sånt :)


Kommentera

