För att jag vet att ni vill veta (som vanligt)

tis 23 Okt -07

Eller egentligen inte anal probe, rent medicinskt, angående förra inlägget (var tvungen att kolla upp det på Wikipedia för den exakta definitionen), men fått ett rör i anus och det är väl nära nog.

För ett tag sedan skrev jag ju om min fitt-anthrax som jag sedan övergick till att tro var hemorrojder och idag fick jag äntligen tummen ur – och den fysiska möjligheten – att relativt osedd kunna smita de fyra timmarna från jobbet som behövdes för att cykla bort till könskliniken, vänta för evigt, och bli riktigt grundligt undersökt gratis.

Den största anledningen till att jag inte gjort det här tidigare – när jag känt symptom sedan mitten av sommaren (bad, bad me) är att jag inte kommit på vad jag skulle sagt till chefen. Sjukdag är uteslutet; hade en halv i juli, som dessutom är min enda någonsin på det här jobbet, men när jag snörvlade i september sa chefen ”Sjuk igen?” och när jag påpekade att ja det var ju en halv dag för några månader sen blev han sur och sa ”Hey, that’s taking the piss, alright?” och dessutom är jag dålig på att fejka sjukdom.

”Going to the doctor” har jag använt ett par tre gånger för terapisessioner (min terapeut kör kvällar och helger men jag jobbar ju då med, suck) och med chefens goda minne skulle jag få bekymrade frågor på det om jag fortsatte springa hos farbror doktorn. Vår förrförra och mycket otaktiska receptionist råkade ta upp det vid en sen jobbmiddag jag inte närvarade på. ”What’s she doing there again?” frågade hon med uppspärrade portugisiska rådjursögon, och Otto ryckte in med ”Just having another abortion” medan chefen sade ”She’s dating the doctor”.

The internet guy har behövt släppas in en gång, på riktigt, och the plumber har behövt släppas in en gång, det var jag som behövde panikstäda för att vår landlady inte skulle se hur äckligt vi har det.

Ledig dag vore onödigt, eftersom jag i alla fall skulle bli frågad varför – ”Oh you want a day off, what you gonna do?” och då ha slösat en ledig dag utan att komma undan det jobbiga.

Till slut hade jag kommit på det perfekta: the phone guy. Han kan komma och installera vår fasta telefon (som i sig är en helt annan, tragisk historia). Ja och lagom till den insikten åkte jag till Hamburg.

Där gjorde jag nån slags egenhändig spegelundersökning av anus i en enormt akrobatisk pose under en stark hotellampa, och kom fram till att jag måste vara mer av en doer, kan ju inte låta min kropp förfalla såhär.

Idag hade jag precis laddat för att säga ”Hey listen, there’s a guy coming to install our landline tomorrow morning…” när jag insåg att just idag var en av de dagarna då vi förväntades brainstorma från morgon till kväll och alltså har tillåtelse att jobba ”out of office”. Könskliniken, här kommer jag!

Det var alla sorters människor där. Det tog en evig tid. Man fick inget skynke att klä av sig bakom utan måste strippa mitt framför sköterskan och hennes skrivbord bredvid gynstolen (jävligt b, speciellt när man som jag hade ett par urtvättade, håliga, leopardskinnsmönstrade bomullstrosor på sig. Note to self: en dag kommer alltid vara dagen du strippar på en vanlig sketen tisdag). Hon stack in rör till höger och vänster och tog prover och konstaterade att jag såg bra ut i stora entrén men skakade på huvudet åt bakdörren, och jaha hur länge har du haft det så här sa du jag får nog ringa på doktorn. Doktorn som var en tröttare, fulare och yngre version av sköterskan tog inte i hand (jävligt b II) utan sjönk bara ner mellan mina uppspärrade ben och kände och klämde och stack in tops och skrapade mina sår med kniv (ouch!).

Om det inte är en sexuellt överförbar sjukdom – vilket känns lite otippat, haven’t done anal since April, och det var med kondom – så är det något annat, konstaterade de. Och inte hemorrojder: ”I looked up my symptoms on the internet…” försökte jag, men sköterskan bara skakade på huvudet. ”Hemorrojder? I don’t think so.”

Resultat från STI*-testen kommer om tio dagar, och det vore väl en lättnad att inte ha klamydia-tyfus i rumpan.

Men det vore jävligt jobbigt att behöva gå till doktorn på arbetstid igen.

* STI = Sexually Transmitted Infection.

5 Responses to “För att jag vet att ni vill veta (som vanligt)”

  1. Bästisens Lisa Says:

    Tut tut, så ung, så orutinerad! Man har alltid kjol på sig till gynekologen! Detta besparar en den halvnakna promenaden mellan skynke och stol (varför är man så mycket naknare när man har tröjan på sig?) eller i ditt fall avklädningsgrejen. Men den måste vara kort så att man lätt kan dra upp den när man väl ska introducera sin mutta till personalen.

    Krya på dig, rätt hjälp kan ordna det konstigaste anuset!


  2. Jag vill bara påpeka att man faktiskt kan få kondylom även om man använt kondom och även om man inte ens använt bakdörren i sammanhang där kondom är tillämpligt och dessutom kan symptomen uppstå lååång efteråt. Blomkålssjukan är inte SÅ pepp, men det är ju åtminstone lätt att bli av med symptomen. Så jag skulle tycka att du borde hoppas på det, även om det inte låter så fancy.

  3. LSM Says:

    Jag är vaccinerad mot kondylom, tyvärr(!?).

  4. Matilda Says:

    Betyder det här att svenska ungdomsmottagningar suger? De sa väl att det inte verkade särskilt konstigt alls?

  5. LSM Says:

    Ja men de jävlarna testar ju bara klamydia, asså om man går dit och säger ”jag vet att nåt är fel, hjälp mig” (de ska väl vara random gyn också och inte bara testande, eller hur?) så tycker man ju att de kunde ta liite fler tester än klamydia. Men nej, har man inte haft sex med någon utlänning från sydligare breddgrader nöjer de sig med det. HIV-test och gonorré kan man tjata sig till om man verkligen ligger på. Resten… nope.

    När jag var där tog hon en titt, sa att det såg normalt ut, gjorde ett klamydiatest och gav mig namnet på en pH-gel jag fick köpa på apoteket, och sa att om det inte försvann av gelen skulle jag göra en ”komplett undersökning”.

    Och eftersom könssjukdomstestning är gratis i Holland och utanför det byråkratiska vårdssystemet tyckte jag att det var enklast att dra dit och testa mig för allt – legal prostitution gör åtminstone att ett land tar sina könssjukdomar på allvar…

    Det jobbiga börjar ju om det inte är nån halvofarlig könssjukdom utan en ”vanlig, riktig sjukdom”. Då vet jag inte vad jag gör. ”Går till doktorn” antar jag. För första gången i mitt liv.


Kommentera

