Could you be a bit effing queer, please?

tor 25 Okt -07

När jag satt på planet till Sverige inför min semester i somras läste jag Butts stora bok med det bästa ur fem år av tidningen. Det var lite osmidigt att läsa en A5-stor, tegelstenstjock bok med penisar på var och varannan sida utan att dra till sig alltför sneda blickar, men jag lyckades vara någorlunda diskret.

Den välskrivna, intressanta och roliga Butt-boken blev mitt kulturella alibi när resten av semesterns intag av det skrivna ordet bestod av halvdåliga deckare och en heldålig ”Mitt liv som Jehovas”-sensationsbiografi.

Någonstans i boken läser jag naturligtvis en intervju med Bruce LaBruce (som tillsammans med Del LaGrace Volcano är en av de få massiva queerkändisar jag har någon slags koll på) där han säger ”I think all creative people are bottoms”, vilket i sig är en annan måhända intressant diskussion, men det triggar en spännande reaktion hos mig:

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ STRAIGHTA MÄN

skriker mitt trötta inre, och jag pratar inte sexuell läggning utan attityd och kultur här. Egentligen inte straight utan straightacting, om du så vill (även om det brukar användas om bögar). Jag är så trött på killar som inte kan hålla din väska medan du springer ett ärende för att den är för rosa, killar som inte kan hålla din väska fastän den är blå *feel the bitter irony*, killar som per automatik jämställer anal penetration av dem själva med våldtäkt, killar som tycker att gays är ju okej så länge det är tjejer, killar som vägrar erkänna sin förmåga att bedöma andra killars utseende, killar som skrattar nervöst åt Butt-boken och blir rädda för snoppbilderna, och så vidare. (Ja, allt detta är hämtat från män ur min bekantskapskrets, många som jag haft någon form av sexuell relation med.)

Jag har inga problem med människor med heterosexuell läggning. Please, good for you liksom. Men jag efterlyser en liten jävla gnutta queer attityd hos männen. De allra flesta tjejer är åtminstone marginellt mer öppensinnade (även om jag varit på dejt med en butchflata som inte heller kunde hålla min väska, och dessutom gjorde narr av mig för att jag hade en blomma i håret. Vadå! Jag var fin! Det var ju sommar!) men att det ska vara så svårt för männen att bara glutta lite bortom skygglapparna?

Metrosexualiteten som alla pratade så mycket om för några år sedan var inte bara en modefluga. Den var ett litet andningshål i den heterosexuella manligheten som ligger som en tjock, blöt filt över oss.


Butt och näringsriktig middag på rustikt träbord, svenska västkusten, 2007.

8 Responses to “Could you be a bit effing queer, please?”

  1. olle Says:

    gud vad jag håller med. om det är fler än två straighta killar på en fest går jag hem nu för tiden, orkar liksom inte med dom alls längre.

  2. Bonker Says:

    ”killar som vägrar erkänna sin förmåga att bedöma andra killars utseende”

    Just det här har jag aldrig begripit. Jag menar, saknar killar förmågan att objektivt bedöma andra killars utseende?

    Att jag tycker att Kille A är snygg betyder inte nödvändigtvis att jag vill ligga med honom. Däremot skulle jag kanske inte gråta om jag vaknade och såg ut som honom imorgon.

    Men jag måste säga att tjejer är minst lika snabba att ifrågasätta min sexualitet när jag kommenterar andra killars utseende.

    Och visst är den metrosexuella mannen en trevlig uppfinning. Om än tragisk och skrattretande när plötsligt A L L A killar skulle ”bry sig om sitt utseende” och köpa hudprodukter, raka bröstet och köpa fibervax.

    Jag är lite nöjd med att ha bevittnat evolutionen på nära håll genom att ha vistats i omklädningsrum och se boys gå från ”hudcreme! va fan eru bög elle?” till ”shit, jag glömde min peeling-creme, om vi har samma hudtyp kanske jag kan låna din” på mindre än ett år.

  3. Otto Says:

    Hej. 1996 ringde, de ville ha sitt blogg-inlägg tillbaka.

    Den sista killen som inte hoppade på ”våga hålla den rosa handväskan”-båten när fab five-Carson onanerade till sina hm-stylade straight killar kommer aldrig göra det. De kommer fortsätta spela innebandy och käka hockeypizza till döden når dem.

    Det är ungefär som att önska att alla var snälla, det inte fanns någon hunger i världen och folk bara kunde sluta föra krig.

    Skaffa nya kompisar eller get use to it liksom.

    Sedan vill jag bara påpeka att det inte är något fel att vara rädd för erigerade snoppar, det kommer jag iallafall alltid vara. Dom är ju läskiga.

    Som en sista parantes vill jag också påpeka att du kan ju alltid börja hänga med bratts om du vill ha killkompisar som berömmer sina medkönade för deras
    utseende. ”Fan vad söt du är i din nya skeppis, Noppe” liksom.

  4. LSM Says:

    Visst, det handlar kanske om att jag umgås med fel personer. Jag tänkte när jag skrev inlägget att jag kanske borde förtydligat att jag menade att jag var trött på att omges av grabbiga hannar, inte nödvändigtvis förändra världen idag.

    Men jag pratar inte om hockeypizza- och innebandy-killarna med blonderat sprethår och vit v-ringad tröja. Jag pratar om moderna snubbar i kofta och sneakers som plötsligt kläcker en sån här groda. Eller nördiga snubbar med konstig frisyr och msn-beroende. Eller subkulturssnubbar som onanerar till musikbloggar och har egna klubbkvällar.

    Eller för den delen i övrigt upplysta människor som inte kommer från Sverige *spelar ut rasistkortet*

    Dessutom vill jag påpeka att manligheten gjort en comeback och att det för tre år sen hade varit mycket mer so 1996 än vad det är idag att skriva det här inllägget.

  5. LSM Says:

    Och just det, ja, det är absolut helt okej att inte gilla bilder på penisar, men jag upprepar, det här är snarast en önskan om egenskaper hos män jag skulle vilja lära känna.

  6. jojo Says:

    heej. jag läser din blogg ibland, ville mest säga att jag diggar den skarpt. tillika detta inlägg.

  7. Bästisen Says:

    Jag vet inte vad det säger om mig, men min starkaste reaktion i inlägget (eftersom den egentligen bara är typ: word) är: åh!! Spaghetti med ärtor! Så det är allt jag säger. Åh! Spaghetti med ostsås och gröna ärtor. Bästa maten.

  8. LSM Says:

    jojo – tack! Me love you long time.

    Bästisen – Det var till och med uppvärmda rester efter din och min spaghetti med ostsås :)


Kommentera

