It’s a rich man’s world

mån 12 Nov -07

OKEJ. Deep breath. Först den vanliga disclaimern om att jag vet att jag har ett priviligerat jobb osv. MEN FÖR FUCKING HELVETE!!!!! ”This is the last time they can fuck us over,” sa jag till Otto idag på lunchen.

Vi har pratat lön med chefen och vi känner oss besvikna, kränkta, förbisedda och upprörda.

Så här: Det här är en snabb bransch där folk byter jobb lika ofta som andra byter underkläder. Folk lever för jobbet istället för att jobba för att leva, lägger in omänskliga arbetstimmar, och flyttar hejvilt för att landa bästa jobbet på coolaste byrån. Man vill ha någonting tillbaka för det – och det brukar vara snygga kontor, fina förmåner och en lönestege lika brant som en svart backe i Alperna, så länge du är en någorlunda slipad förhandlare. Så för att behålla en duktig medarbetare krävs det att man åtminstone ger henne en lön som är upp till branschstandard, och löneförhöjning när det förhandlas om nytt kontrakt. Det här handlar inte bara om vilken lön någon ”förtjänar”, det handlar om överlevnadsstrategi från byråns sida: löften om fast anställning i sinom tid och lojalitet mot firman väger ofta lätt som en fjäder mot rena pengar på kontot.

Jag orkar inte gå igenom exakt vad som hänt sen vi började här, men faktum är att vi bara har höjt oss med ca 10% sedan vi BÖRJADE i branschen, och alltihop är den här byråns fel. Och nu går vårt kontrakt ut igen och jag hade verkligen sett fram emot några månader med ny, saftigare lön innan vi ger upp det här råtthålet forever.

MEN NEJ, nu är det företagsPOLICY att de bara höjer löner i APRIL – och då med en så fjuttig höjning att det känns som ett SKÄMT. Vi bara ”Men förra året fick vi ändå en liten höjning i maj?” – ”Ja, det ligger ju emot er nu, eftersom vi redan gått utanför policyn en gång för er.”

Screw you guys, I’m going home. Eller till Vancouver. Eller till London. Eller till fucking tvärs över kanalen där någon av alla de andra byråerna i stan ligger.

(Snart alltså. Inte nu. Men snart.)

4 Responses to “It’s a rich man’s world”

  1. Lost in Deutschland Says:

    Ahmenfyfan. Ja nån jävla måtta får det faktiskt vara! Jag anar att du redan har bollar i luften med andra byråer och se bara till att ha något på papper och dra sen. Det är verkligen så jävla illa när företag beter sig som skit. När jag tog mitt nya jobb så var det för att jag var sjukt trött på att inte få n å g o n t i n g av mitt gamla företag, inte pengar, inte titlar inte arbetsuppgifter. Sökte nya jobb och såg till att löneförhandla som ett proffs och har äntligen en lön jag känner mig nöjd med. (Fast mycket vill ha mer osv.)
    Heja! Heja!

  2. olle Says:

    Good for you! Åk till Vancouver, home of alla Douglas Couplands böcker!

  3. LSM Says:

    Lost – Åh, tack. Pepp!

    Olle – Ja men eller hur!? Ska se Everything’s gone green så fort jag får tid.

  4. storey Says:

    Jag uttryckte faktiskt nästan samma sak idag, i ett liknande sammanhang. Fast det var nog mer ett fjantigt; nu får det vara nog!


Kommentera

