Min andra terapeut

ons 5 Dec -07

– Men är du dampbarn nu igen? frågar Otto en lunch för några dagar sen.
– Jaa! tjuter jag och studsar på stolen för att plötsligt bli stilla och stirra försmäktande ut över kaffekoppen.
– Jag började bara tänka på det här och det här och så blev jag så ooolycklig.
– Men nu är du ju på jobbet. Du måste skilja känslorna från jobbet.
– Jag vill men det gååååår inte!
– Du får göra så här. Varje gång du går in på jobbet så hänger du av dig känslorna tillsammans med jackan i garderoben. Och så lämnar du dem där. Och tar på dig dem när du går ut igen.

Och det gjorde jag. Och peppar peppar om det inte funkar ganska bra hittills. Det är klart att när någon skickar sms som borde höra hemma i jackan, eller facebook kastar känslor på mig, då rubbas det där lite – men generellt. När klumpen i magen kommer andas jag ut och tänker: de där känslorna hänger nere i garderoben. Jag får ta itu med dem sedan.

4 Responses to “Min andra terapeut”

  1. Bro Says:

    Bra idé!! Ska försöka med det jag med…

  2. citronsprut Says:

    smart idé. jag brukar försöka med ungefär samma sak med kids på träningarna, att de ska ta sina bekymmer (skola m.m.) och lägga i ett kuvert innan träningen och där får de ligga kvar tills träningen är slut å då får de ta hand om dom igen.

  3. Panso Says:

    så jävla bra metafor för hur det borde funka. exakt så, lämnas för att ta itu med sedan. det är bara att använda på och avknappen. alla borde hitta knappen. vissa har svårigheter att sätta på, andra att stänga av. jag är nog av samma sort som dig.

  4. Sara Says:

    Fast jag hatar egentligen de där killarna jag möter som har en av/på-knapp. Bara för att jag inte har det själv så hinner jag ju inte med. Sen känns det som att själva ”på-et” inte blir lika mycket värt om det är för lätt att stänga av.

    Men visst. Det vore ju skönt om jag hade en fungerande av-knapp.


Kommentera

